10. - 16. august 2025
MEUF: Lene Grenager & Lotte Anker

MEUF: Lene Grenager & Lotte Anker


Juret Bar

Fredag 16. august 15:00

MEUF på Juret | Oslojazz 2024

Gled dere til tre intime ettermiddagskonserter i duoformat med fokus på improvisasjon, som presenterer noen av de mest interessante kvinnelige kunstnere på den nordiske eksperimentelle musikkscene på den lille baren Juret under Oslo Jazzfestival.

Lene Grenager er en formidabel og unik norsk cellist og komponist. Som cellist jobber hun både med improvisert og notert musikk, hovedsaklig i kvartettene SPUNK og Lemur, i duo med Sofia Jernberg og som soloartist. Hun har spilt konserter i hele Europa og i USA og som komponist har hun skrevet for ensembler som Oslo-filharmonien, Cikada, Bit 20, Kringkastingsorkesteret, Trondheim Sinfonietta, Trondheim Symfoniorkester, Kristiansand Symfoniorkester, Alpaca, Ensemble Zwischentöne og Duo Ego.

Lotte Anker er en uovertruffen komponist og saxofonist, men dansk og bosat i København. Hun jobber også i feltet mellom eksperimentell jazz/improvisasjon og samtidsmusikk. Musikken hennes inkluderer både melodiske (ofte vridd eller fragmentert) elementer og mer abstrakt teksturmateriale, og dekker et bredt territorium fra minimal, gjennomsiktighet til tett og mørk ekspresjonisme. Lotte Anker har vært initiativtaker og bandleder for en rekke svært anerkjente samarbeid og grupper som Anker, Taborn, Cleaver (m/ Craig Taborn og Gerald Cleaver), Trio med Sylvie Courvoisier og Ikue Mori og Mokuto, for å nevne noen. Andre nyere prosjekter er den 8-mannsgruppen What River Ensemble, duo med Fred Frith og en kvartett med Johannes Bauer, Clayton Thomas og Paul Lovens.

MEUF er både navnet på en konsertrekke og 2 album-utgivelser, som oppsto i 2023 som en ny årlig tradition hvor det utgis et samleverk på Barefoot Records den 8.mars, med nye samarbejder mellom kvinner og kjønnsminoriteter, kuratert og initiert av komponist og saxofonist Maria Dybbroe.

Idéen med MEUF er å sette søkelys på noen av de mest interessante ikke-mannlige musikerne på den nordiske scenen for eksperimentell musikk og improvisasjon, samt knytte nye bånd mellom ikke-mannlige artister i Norden, som pga. deres minoritet i musikkbransjen kan føle at de mangler kolleger som i kraft av kjønn og minoritetsstatus ligner seg selv.

«Tilbake