11. - 17. AUG 2024
MEUF: Maria Dybbroe & Tanja Orning

MEUF: Maria Dybbroe & Tanja Orning


Juret Bar

Torsdag 15. august 15:00

Kjøp billett

MEUF på Juret | Oslojazz 2024

Gled dere til tre intime ettermiddagskonserter i duoformat med fokus på improvisasjon, som presenterer noen av de mest interessante kvinnelige kunstnere på den nordiske eksperimentelle musikkscene på den lille baren Juret under Oslo Jazzfestival.

Tanja Orning er eksperimentell cellist og komponist som har realisert prosjekter både alene (Cellotronics) og i ensembler som asamisimasa (Spellemann 2012 og 2015), og i duoene Helga&Tanja, Kyberia og Dr:OX. Hun har komponert solo- og kammermusikk og er bl.a. fremført på Ultima og Dark Music Days (Reykjavik). Hun har en sterk interesse for tverrfaglige prosjekter, og hennes seneste verk, Beveget cellist, ble fremført på Ultima i 2023.

Maria Dybbroe er en dansk saksofonist, klarinettist og komponist, bosatt i Oslo, som beveger seg på den eksperimentelle del av jazzscenen i Norden. I 2021 var hun nominert til «Årets komponist» under den danske spellemannsutdelingen. Maria står i spissen for det Danish Music Awards-nominerte bandet Caktus, dessuten er hun en del av den prisvinnende improgruppen Maraton og gruppene Køs, Orsa, Coriolis, Sidechains, Dynastiet og Copenhagen Clarinet Choir. Mesteparten av hennes arbeid er sentrert rundt improvisasjon og hun samarbeider med blant annet dansere, poeter, elektroniske musikere og pop-artister, herunder; Pia Tafdrup, Pia Raug, Jomi Massage, P.O. Jørgens, Pat Thomas, Marlene Bonnesen, Knut Aalefjær, Ståle Liavik Solberg, Laura Toxværd, Andrea Giordano, Anja Jacobsen og T.S. Høeg.

MEUF er både navnet på en konsertrekke og 2 album-utgivelser, som oppsto i 2023 som en ny årlig tradition hvor det utgis et samleverk på Barefoot Records den 8.mars, med nye samarbejder mellom kvinner og kjønnsminoriteter, kuratert og initiert av komponist og saxofonist Maria Dybbroe.

Idéen med MEUF er å sette søkelys på noen av de mest interessante ikke-mannlige musikerne på den nordiske scenen for eksperimentell musikk og improvisasjon, samt knytte nye bånd mellom ikke-mannlige artister i Norden, som pga. deres minoritet i musikkbransjen kan føle at de mangler kolleger som i kraft av kjønn og minoritetsstatus ligner seg selv.

<Tilbake