Festivalkunstner
I perioden 2021 - 2023 skal Fredrick Arnøy være festivalens egen billedkunstner.
Billedkunstner og jazzentusiast Fredrick Arnøy (30) skal fra og med årets festival ha et åremål som Oslo Jazzfestivals egen festivalkunstner.
Arnøy skal dra fra konsert til konsert under festivalen for å dokumentere med særegne skisser. Skisser som begynte som «lettbeint sideprosjekt» ved siden av sitt daglige virke som billedkunstner.
– Det er et stort spenn mellom det jeg maler og disse konsertskissene, men det er en fin ting at sideprosjektet får hovedrollen for en gang skyld, sier Arnøy.
Til vanlig stiller Arnøy ut stilrene akrylmalerier på større lerret, men nå ser han frem til å fokusere på tegneblokken og A4-illustrasjonene han definerer som et sjarmerende rot.
– Først og fremst var det en øvelse, men merket også at jeg lyttet til musikk på en annen måte når jeg tegnet, sier Arnøy og fortsetter:
– Streken responderte fysisk på det som skjedde på scenen – så forholdt meg mer aktivt til det som skjedde på scenen på et sett.
Det er stort sett jazzformatet Arnøy tegner, klubbscenen hvor det er trangt og intimt.
På spørsmål om hva som gjør det spennende å tegne jazzartister peker Arnøy på misunnelse som mulig årsak.
– Jazz er kollektivt av natur og som billedkunstner er man ofte alene på atelieret og holder på for seg selv, så det det var kanskje min måte å ta del av musikken på.
Jazzen står sentralt
Fredrick Arnøy er fra Haugesund og har studert på Einar Granum Kunstfagskole før han tok en bachelor i kunstfag fra Kunsthøgskolen (Khio). Han holder til i Bærum Kunsthall og er aktuell med en kommende utstilling i Glassloven Kunstsenter på Hadeland. Arnøy har tidligere hatt soloutstillinger ved bl.a Landsforeningen Norske Malere (Oslo), Bruket (Myken), Møre og Romsdal Kunstsenter (Molde), Haugesund Billedgalleri (Haugesund) og Trafo Kunsthall (Asker). I 2020 ble han tildelt Kunst rett vests debutantpris.
Parallelt med kunstnerskapet jobber Arnøy på Nasjonal Jazzscene Victoria som arrangementansvarlig, her kommer han tett på jazzen.
Hva fokuserer du på når du tegner en konsert?
– Pleier å velge en musiker, sjelden jeg prøver å tegne hele ensemblet. Det er jo en veldig enkel og direkte strek og da er det vanskelig å putte inn for mye informasjon.
– Den rå og ubehandla skissen er uttrykket som det har blitt, sier Arnøy.
Noen du ser fram til å tegne?
– Gleder meg til å høre Gard Nilssen Supersonic Orchestra igjen – men trommiser er jo veldig vanskelig å tegne da.
Blåsere derimot er veldig takknemlige tegnere mener Arnøy.
Les mer om Fredrick Arnøy og få en oversikt over hans kunstnerskap her.
Foto: Peder Ebbesen.