13. - 21. AUG 2022
Program

Fjorårets Usbl Jazztalent-vinner klar med nytt prosjekt

13-08-2021
Veslemøy Narvesen var vinneren av Usbl Jazztalent 2020. Som en del av dette presenterer hun et nytt prosjekt på årets Oslo Jazzfestival. Vi tok en kort prat med henne under forberedelsene.

– En stor anerkjennelse at noen ser hva du driver med og har troen på deg.

Oslo Jazzfestival får fatt i komponist og trommeslager Veslemøy Narvesen (23) på slutten av en lang øvingsdag. Hun er i ferd med å betale for en sen middag da hun tar telefonen

Er det sånn at du har droppet Oslo for Trondheim nå?

– Haha, ja flyttet til Trondheim for å starte bachelorstudiet på nytt etter årene i Oslo og på NMH (Norges Musikkhøgskole).

Narvesen kommer rett fra øvingen til Ingebrigt Håker Flatens Tingingsverk for Vossajazz som har urpremiere i september.

Narvesen var fjorårets vinner av Usbl Jazztalent-pris som kom med et stipend og sin egen konsert under årets festival. Vi ringer for å snakke om prisen og sitt nye skjerpede musikkfokus.

– Oslo var veldig gøy, jeg fikk mange muligheter med ulike band i forskjellige former. All energien gikk til frilansing og bandøving – ikke så mye til skole.

Jeg føler det er noe jeg hører fra mange jazzmusikere, denne sjongleringen.

– Det er en klassisk ting kanskje? Alt er mulig og man er super tidsoptimist, man tenker ikke på å restituere.

Narvesen sier hun etter hvert kom til et punkt hvor det ble for mange prosjekter og hun fikk en solid dupp.

– Jeg følte at jeg ikke var god nok til alt jeg drev med og jeg trengte å stoppe opp for en opprydning.

Funnet eget grunnfeste

Narvesen flyttet fra Oslo og alle distraksjonene for å vende tilbake til håndverket og dedikere tid foran trommesettet. Tiden ikke brukt foran trommene i Trondheim blir brukt til innspillinger, komposisjon og konseptutvikling.

– Distraksjoner er bra, men jeg hadde ikke selvdisiplin nok til å holde meg unna. Jeg ble redd for å la muligheter gå fra meg og fikk liksom ikke tid til å nullstille meg mellom prosjekter.

Hva tror du gjør at mange med jazzbakgrunn tar på seg så mange prosjekter?

– Det er vanskelig å si, det har blitt en kultur for det kanskje? I jazzverden satser man ikke like ofte på ett eneste prosjekt som man gjør i pop.

Høy kapasitet og utdannelser som oppmuntrer til samarbeid er mulige grunner, mener Narvesen som nå har funnet større ro og et nytt fokus i ny by.

– Jeg har funnet et grunnfeste i meg selv, og det er at jeg vil skape musikk selv, og det er verdt å bruke tiden på, sier Narvesen og fortsetter:

– Før ble jeg liksom bare med på alt, men nå har jeg mer bevisste tanker rundt hva jeg vil gjøre.

En viktig pris

En av tingene Narvesen jobber med for tiden er konserten hun skal fremføre på årets festival. Med seg har hun et toppet lag bestående av: Jakob Leirvik, Amund Storløkken Åse, Nicolas Leitrø på bass, og Mette Rasmussen.

– Jeg blir nervøs og gira på samme tid over å ha med så flinke folk, flirer Narvesen på telefonen.

Hva betydde det å vinne Jazztalent-prisen i fjor?

– Det var en stor anerkjennelse, det at noen bare ser deg og har troen på deg betyr mye, sier Narvesen og fortsetter:

– Det at man også får et stipend og en konsertplass gir en jo oss tidenes mulighet til å presentere noe man har veldig troen på.

Ikke gå glipp av Veslemøy Narvesen: We Don't Imagine Anymore på Victoria Nasjonal Jazzscene på festivalens åpningsdag.